Co dokładnie to jest światło dzienne? Jaki jest cel światła dziennego i kiedy trzeba je włączyć? W ruchu drogowym szczególnie ważne jest, aby być widocznym. Nawet przy dobrej widoczności wielu kierowców nie docenia faktu, że ich samochód nie zawsze jest rozpoznawany od razu. Światła, które są również włączone w idealnych warunkach, zwiększają widoczność i zapobiegają wypadkom pod koniec dnia. W wielu krajach europejskich już teraz obowiązkowe jest włączanie światła dziennego lub, alternatywnie, światła mijania nawet w warunkach dobrej widoczności. Ale czy tak już jest w Niemczech? A co jeśli w samochodzie nie świeci się światło dzienne? Czy może pan to zmienić?
Światła do jazdy dziennej led. Ile można dzięki nim zaoszczędzić?
Dowiedz się więcej o światłach do jazdy dziennej poniżej, gdzie jest to obowiązkowe i jakie światła samochodowe możesz użyć jako zamiennik. Wskazówki dotyczące świateł do jazdy dziennej: Należy używać świateł przeciwmgielnych zamiast świateł jazdy dziennej: Czy jest to dopuszczalne? Światła do jazdy dziennej led i światła przeciwmgielne nie muszą być obecnie używane w Niemczech. Ale co jeśli samochód ma obydwa udogodnienia? Czy można używać świateł przeciwmgielnych jako świateł jazdy dziennej i odwrotnie? Przepisy dotyczące świateł do jazdy dziennej dla pojazdów silnikowych różnią się znacznie w niektórych krajach europejskich. W niektórych przypadkach jego stosowanie jest obowiązkowe, w innych jest jedynie zaleceniem do stosowania światła drl.
Jednak zaleca się również korzystanie z oświetlenia w ciągu dnia. Omawiany jest obowiązek prawny, ale nie jest jeszcze możliwy do przewidzenia. Wyjątek ten dotyczy jednak motocykli: Zgodnie z § 17 ust. 2a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (StVO) motocykliści i inne osoby muszą również włączać w ciągu dnia światła mijania lub jazdy dziennej. Światła lub, alternatywnie, światła mijania muszą być włączone w motocyklu. Jak rozpoznać, czy włączone są światła dzienne w samochodzie? W przeciwieństwie do świateł przeciwmgielnych i świateł mijania, po włączeniu światła dziennego światła drl w kokpicie pojazdu nie jest wyświetlany żaden symbol. Jeśli w samochodzie zainstalowane są światła, włączają się one automatycznie przy zapłonie.
Dlaczego to zalecenie jest przydatne? Dobra widoczność nie zawsze oznacza natychmiastową widoczność. Cieniste aleje, zmierzch, słabe nasłonecznienie, ciemne powierzchnie drogowe i optycznie przystosowane pojazdy nie zawsze ułatwiają rozpoznanie pojazdu na czas. Mają zaradzić temu deficytowi. Oświetlenie przednie ułatwia innym kierowcom szybką identyfikację innego samochodu i rozpoznanie go jako takiego – nawet w ciągu dnia. Badanie zlecone przez Holenderski Instytut Badań nad Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego (Instytut Badań nad Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego), zlecone przez UE, wykazało, że liczba wypadków mogłaby zostać zmniejszona o 5-15 %, gdyby wszyscy kierowcy regularnie korzystali ze świateł jazdy dziennej. Oznaczałoby to zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie o około 5 000.
Stanowisko to nie jest jednak całkowicie bezsporne. Dopiero światła drl niedawno Austria zniosła obowiązek prowadzenia pojazdów z włączonymi światłami w ciągu dnia 2008 r., ponieważ liczba wypadków drogowych wzrosła w ciągu roku po ich wprowadzeniu. Ale również sami kierowcy mają większe poczucie bezpieczeństwa, jeżdżąc światłem nawet w ciągu dnia i dobrą widoczność. AXA-Versicherung wraz z producentem oświetlenia Hella uzyskała odpowiednie wyniki ankiety: Według tego badania 84% respondentów opowiedziało się za obowiązkowym całorocznym stosowaniem świateł do jazdy dziennej. Każdego dnia 27% z nich włączało oświetlenie samochodu, nawet w ciągu dnia.
Światła do jazdy dziennej – okrągłe, czy inne? Zalety i wady
Ze względu na zwiększoną widoczność i mniejsze ryzyko wypadków światła ledowe do jazdy dziennej, niektórzy ubezpieczyciele przyznają nawet zniżki na pojazdy wyposażone już w światła do jazdy dziennej okrągłe – Światła postojowe – Światło mijania: Do rozróżnienia między oprawami oświetleniowymi. powinny unikać wypadków dzięki lepszej widoczności. W pojazdach jest wiele systemów oświetlenia. Nie wszystkie reflektory są takie same. Oświetlenie przednie pojazdów zazwyczaj integruje kilka typów opraw oświetleniowych w jeden element. Decydującą rolę odgrywają tu, światła postojowe i mijania.
Światła mijania powinny oświetlać drogę przed pojazdem, szczególnie o zmierzchu i w ciemności oraz zapewniać lepszą widoczność kierowcy. Światło postojowe ma tylko około jednego procenta natężenia światła światła mijania i jest przeznaczone przede wszystkim do identyfikacji pojazdów zaparkowanych w miejscach ciemnych lub mylących. Światła często składają się z lamp LED przymocowanych do dolnej krawędzi reflektora, które automatycznie włączają się przy zapłonie w nowszych pojazdach. Światło dzienne LED nie jest skierowane na drogę, ale w kierunku nadjeżdżającego pojazdu. Służy on zatem światła do jazdy dziennej okrągłe innemu celowi niż światło mijania i ma na celu zwiększenie widoczności samego pojazdu, ale nie poprawia w znaczący sposób widoczności dla kierowcy światła ledowe do jazdy dziennej.
W związku z tym nie ma światła dziennego, które działałoby wstecz. Pojazd nie jest wyposażony w światła? Alternatywy. Od 2011 r. standardowo tylko pojazdy wyposażone w światła mogą być wprowadzane na rynek i rejestrowane w Unii Europejskiej. Od 2012 r. dotyczy to również samochodów ciężarowych. Nie oznacza to jednak, że kierowcy będą musieli wyposażać wszystkie starsze pojazdy w światła do jazdy dziennej okrągłe bez odpowiedniego wyposażenia. Zasadniczo istnieje również możliwość korzystania w ciągu dnia z alternatywnych urządzeń oświetleniowych w samochodzie w celu zwiększenia widoczności dla innych użytkowników dróg. Nie wszystkie z nich są jednak dopuszczalne:
- Czy można używać światła postojowego jako światła dziennego?
Zgodnie z § 17 ust. 2 zdanie 1 Kodeksu Prawa o Ruchu Drogowym (StVO) zabronione jest wyłączanie świateł postojowych tylko podczas jazdy. Oznacza to również, że nie może być używany jako zamiennik świateł do jazdy dziennej. Oprócz świateł obrysowych bocznych (jako że oficjalnie określa się je jako światła postojowe) należy następnie włączyć światła mijania. Ponadto światło dzienne jest znacznie jaśniejsze od światła postojowego.
- Czy można używać świateł mijania jako świateł jazdy dziennej?
Zasadniczo jest to dozwolone. Czasami ma to jednak istotne wady. Z jednej strony, jak opisano powyżej, światła mijania są skierowane w kierunku jezdni, a nie, jak światło dzienne, w kierunku ruchu nadjeżdżającego. Służy on faktycznie do oświetlania drogi przed pojazdem, nie zwiększając widoczności. Jednak w ciągu dnia droga pochłania większość światła, dzięki czemu światło światła ledowe do jazdy dziennej mijania jest tylko częściowo dobrym substytutem świateł do jazdy dziennej.
Światła do jazdy dziennej drl – co to jest? Jak działają?
Z drugiej strony włączenie światła mijania światła do jazdy dziennej led sklep zwiększa również zużycie paliwa w ciągu dnia. Ponieważ składają się zazwyczaj ze świateł LED, zużywają one mniej energii i dlatego mają jedynie niewielki wpływ na zużycie paliwa przez pojazd (tylko około 10% zużycia spowodowanego włączeniem światła mijania). Czy dozwolone jest używanie świateł przeciwmgielnych jako świateł jazdy dziennej? Ani samochody osobowe, ani ciężarówki nie mogą używać świateł przeciwmgielnych światła dzienne led jako świateł do jazdy dziennej. W przeciwieństwie do wcześniej oprawianych systemów oświetleniowych, reflektory przeciwmgielne mają szczególny cel: są zaprojektowane tak, aby poprawić widoczność pojazdu i oświetlić drogę przed samochodem w skrajnie słabej widoczności.
Równocześnie oświetlenie świateł przeciwmgielnych światła do jazdy dziennej drl przy włączonej wiązce światła mijania jest wyższe, a rozpraszanie światła większe. Ale czy można używać tych świateł, jeśli widoczność jest dobra? Należy tu również ponownie światła do jazdy dziennej led sklep wprowadzić § 17 przepisów Prawa o ruchu drogowym (StVO), ponieważ ma to zastosowanie na mocy tej ustawy: Jeśli mgła, opady śniegu lub deszcz znacznie ograniczają widoczność, światła dzienne led jazda z włączonymi światłami mijania jest możliwa również w ciągu dnia. Tylko w takich warunkach pogodowych można włączać światła przeciwmgielne. (§ 17 ust. 3 StVO). Oznacza to, że w ciągu dnia można używać świateł przeciwmgielnych tylko w warunkach słabej widoczności, a następnie tylko razem z światłem mijania (lub światłem postojowym). W związku z tym niedozwolone jest stosowanie świateł przeciwmgielnych zamiast świateł do jazdy dziennej.
Ponadto niedopuszczalne jest również podłączanie świateł przeciwmgielnych wyłącznie do światła dziennego. Ponadto tylne światła przeciwmgielne światła do jazdy dziennej drl mogą być włączane tylko przy widoczności mniejszej niż 50 metrów. Czy można doposażyć oświetlenie dzienne LED? W Twoim pojeździe nie ma zainstalowanego światła dziennego, ale chciałbyś stosować się do zaleceń dotyczących jazdy ze światłami nawet w ciągu dnia? Chcesz maksymalnie zredukować dodatkowe zużycie paliwa? W zasadzie można zamontować doposażenie świateł do jazdy dziennej. Rynek oferuje szeroki wachlarz możliwości: indywidualne oprawy oświetleniowe, listwy z reflektorami ksenonowymi, elastyczne i elastyczne światła dzienne LED, które można dostosować do kształtu danego pojazdu lub moduły do jazdy dziennej, które już łączą ze sobą kilka małych diod LED.
Jeśli pojazd nie posiada jeszcze świateł jazdy dziennej, można je dodatkowo wyposażyć w dodatkowe światła. Wszystkie wymienione warianty mogą być dozwolone. Należy jednak przestrzegać przepisów obowiązujących dla świateł jazdy dziennej zgodnie z przepisami o dopuszczeniu do ruchu drogowego (StVZO). W przypadku konieczności doposażenia świateł do jazdy dziennej, komponenty muszą być zgodne z przepisem EKG nr 87 i posiadać odpowiednie oznaczenie E. Kilka przykładów przepisów obowiązujących w przypadku konieczności doposażenia świateł dziennych światła do jazdy dziennej drl:
- Oprawy oświetleniowe muszą mieć co najmniej 400 cd i nie mogą emitować więcej niż 1 200 cd. Skrót cd oznacza fizyczną kandelę, która opisuje natężenie światła.
- Nie może istnieć możliwość manipulowania sprzętem oświetleniowym.
- Powierzchnia obiektu musi wynosić co najmniej 25 cm² i nie może przekraczać 200 cm².
- Wyświetlane światło światła do jazdy dziennej led sklep musi być białe. Odpowiada to również postanowieniom § 49a StVZO, zgodnie z którym oprawy oświetleniowe zwrócone przodem do kierunku jazdy mogą emitować wyłącznie białe światło.
Światła do jazdy dziennej led okrągłe – jak zamontować?
Jeśli chcesz samodzielnie doposażyć urządzenie w oświetlenie jazdy dziennej, upewnij się, że na elemencie składowym znajduje się właściwy znak kontrolny. Można go znaleźć na obudowie, reflektorze lub innym elemencie światła jazdy dziennej składowym. Na przykład pojazd zarejestrowany w Niemczech powinien nosić znak badania E1 (w okręgu) RL[liczba modeli]. Ta 1 oznacza zatwierdzenie w RFN. Skrót RL oznacza światło jazdy dziennej. Uwaga: Jeśli element nie posiada odpowiedniego znaku E, a zatem nie jest homologowany, nie można go zamontować na pojeździe. W przeciwnym wypadku homologacja typu może wygasnąć w odniesieniu do całego pojazdu.
Podczas doposażania w oświetlenie jazdy dziennej należy postępować zgodnie z instrukcjami dołączonymi do danego elementu. Procedura ta różni się w zależności od wersji – niezależnie od tego, czy jest to oprawa indywidualna czy modułowa. W poniższym filmie wideo znajduje się przykład instalacji listew LED wraz z modułem sterującym: Modernizacja wymaga nie tylko umiejętności, ale również wiedzy technicznej. Ponieważ światła jazdy dziennej podczas podłączania należy podłączyć oświetlenie dzienne do stacyjki, tak aby włączało się ono automatycznie przy starcie, świeccy powinni trzymać ręce z dala od tego procesu. Co więcej, nie jest łatwo odczytać schemat dla światła dziennego. W przypadku niepewności lepiej jest skontaktować się z warsztatem. Gwarantuje to również prawidłową konwersję i zapobiega problemom z TÜV.
Oświetlenie jest obowiązkowe dla motocykli w ciągu dnia! W przeciwieństwie do samochodów osobowych i ciężarowych, w ciągu dnia muszą być również włączone światła mijania lub (§ 17 ust. 2a StVO). Również światła do jazdy dziennej led okrągłe w tym przypadku właściciele motocykli nie są jednak zobowiązani do zapewnienia, że będą musieli doposażać swoje motocykle w światła jazdy dziennej. Dopuszczalne jest również stosowanie świateł mijania zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Ponieważ oświetlenie dzienne LED także zużywa mniej paliwa niż światła mijania włączane każdego dnia, modernizacja ma sens. Należy jednak również upewnić się, że używane są wyłącznie komponenty dopuszczone do stosowania w danym pojeździe. W przeciwnym razie homologacja całego motocykla może wygasnąć. Przeróbkę należy koniecznie zlecić w odpowiednim warsztacie.
W Europie – gdzie obowiązuje obowiązek ich używania? Państwa w Europie inaczej regulują stosowanie świateł jazdy dziennej. Inne kraje, różne zwyczaje. Dotyczy to również przepisów ruchu drogowego dotyczących jazdy dziennej w samochodach osobowych, ciężarowych itp. Nie wszystkie kraje w UE zgadzają się co do obowiązku używania świateł jazdy dziennej. Z tego powodu przedstawiliśmy Państwu przegląd poniżej, który można odczytać w następujący sposób w którym kraju jazda pod światłem jest obowiązkowa nawet w ciągu dnia, przez jaki okres obowiązuje ten obowiązek, gdy tylko zalecenie jest brane pod uwagę, jakie grzywny są należne w przypadku naruszenia.
Czy warto kupić światła do jazdy dziennej Philips?
Światła zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego. Z tego powodu jest on już zainstalowany w nowszych pojazdach. Na tej stronie możesz odkryć zalety świateł jazdy dziennej w porównaniu z światłami mijania. Tutaj znajdą Państwo również wskazówki dotyczące doboru zestawów modernizacyjnych zgodnych z prawem oraz ich profesjonalnej instalacji. Na przykładzie kodowania funkcji oświetlenia dowiesz się również o możliwościach indywidualizacji oferowanych przez nowoczesne systemy zasilania pokładowego. Są stosowane przede wszystkim w celu zwiększenia widoczności pojazdu dla innych użytkowników dróg. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach, gdy oświetlenie jest zmienne, np. podczas przejeżdżania przez obszar zalesiony.
Kolejną zaletą jest szybszy i wyraźniejszy czas reakcji innych użytkowników dróg, którzy widzą pojazd szybciej i wyraźniej. Kolejną zaletą dla wygody jest automatyczne włączanie świateł jazdy dziennej po włączeniu zapłonu. Nieumyślne światła do jazdy dziennej philips zapomnienie jest wykluczone. Zalety na pierwszy rzut oka:
- Lepsze postrzeganie pojazdu przez innych użytkowników dróg
- Więcej czasu na reakcję dla innych użytkowników dróg
- Światło jazdy dziennej włącza się automatycznie.
- Światło do jazdy dziennej: Golf VI z aktywnym światłem do jazdy dziennej
- Golf VI z aktywnym światłem do jazdy dziennej
Zwiększone zużycie paliwa, ponieważ wszystkie reflektory i światła są zawsze włączone: Światło jest drogie, ponieważ reflektory i kombinacja świateł tylnych wymagają elektryczności i dlatego zużywają paliwo! W normalnym samochodzie z silnikiem benzynowym zużycie paliwa przy włączonym oświetleniu wynosi ok. 0,207 litra na 100 km. Przy przebiegu wynoszącym 30 000 km rocznie, dodatkowe zużycie energii wynosi około 60 litrów. W konsekwencji emisje spalin oczywiście również wzrosną odpowiednio. Odsetek wymian lamp znacznie wzrasta: dzięki włączonemu oświetleniu stale wzrasta zużycie lampy. Standardowe wersje standardowe lamp halogenowych H7 i H4 (nr + 50 % lub lampy halogenowe o długiej żywotności) mają żywotność użytkową od 550 do 700 godzin.
Przy ciągłym działaniu wskaźnik wymiany znacznie wzrósłby. W przeciwieństwie do tego, światło LED dzienne świecące w trybie dziennym ma żywotność 10 000 godzin i zazwyczaj trwa życie samochodu. Oprócz kosztów materiałów, wymiana lamp wiąże się również z dużymi kosztami: jeżeli lampa wymaga wymiany, w światła do jazdy dziennej philips przypadku niektórych pojazdów wymaga to znacznego wysiłku, ponieważ należy usunąć akumulator, skrzynkę filtra powietrza, reflektory itp. Efekt ostrzegawczy świateł mijania jest mniejszy niż w przypadku specjalnych świateł jazdy dziennej. Charakterystyczną cechą światła mijania jest optymalne oświetlenie drogi w ciemności. Wyświetlane światło „spada” równomiernie, aby nie oślepiać nadjeżdżającego ruchu.
Jakie auta są wyposażone w światła led do jazdy dziennej?
Natomiast światła są zaprojektowane w taki sposób, aby uzyskać optymalną i wczesną percepcję pojazdu w ciągu dnia. Natężenie światła jest ograniczone (2 luksy w odległości 25 m), dzięki czemu światło promieniujące nie jest postrzegane jako olśnienie. Na rynku dostępne są zestawy instalacyjne z elektroniką, która włącza tylko światła mijania. Czy jest to alternatywa dla świateł do jazdy dziennej? W porównaniu z jazdą bez świateł jest to krok we właściwym kierunku. Jak wyjaśniono powyżej, są wyraźnie lepsze pod względem widoczności i bilansu energetycznego. W przypadku niektórych elektroniki światła mijania są również przyćmione, dla producenta nawet o około 50 %. Oznacza to, że strumień świetlny, tj. całkowity strumień świetlny emitowany przez źródło światła, jest zmniejszony do takiego stopnia, że spada poniżej zalecanej wartości minimalnej. Jest to wyraźnie zabronione przez prawo!
Przyczyna: Reflektor otrzymuje homologację typu dla kształtu, źródła światła i funkcji. Światło jazdy dziennej, generowane za pomocą układu światła led do jazdy dziennej elektronicznego, oznacza dodatkową funkcję świetlną, która nie została uwzględniona w badaniu typu. W rezultacie reflektor automatycznie traci homologację! Światło do jazdy dziennej musi być zasadniczo dopuszczone do ruchu drogowego. Aby to osiągnąć, urządzenie musi spełniać wymagania specyfikacji ECE-R87. Jeżeli oprawa oświetleniowa uzyskała pozytywną ocenę w badaniu typu, pozwolenie jest wydawane. Znak homologacji zwykle widnieje wtedy na obiektywie lub obudowie.
Światła stanowią istotny wkład w bezpieczeństwo ruchu drogowego. To przekonanie jest również przekonaniem ustawodawcy. Ta funkcja oświetlenia jest zatem obowiązkowa dla wszystkich nowych pojazdów wprowadzonych na rynek w lutym 2011 roku. Rynek oferuje szeroką gamę rozwiązań modernizacyjnych dla pojazdów bez standardowego oświetlenia dziennego. Pomimo różnic w konstrukcji, światła led do jazdy dziennej sposobie montażu i źródle światła nie ma wielu alternatyw dla podłączenia elektrycznego. Dla wielu producentów oprawy oświetleniowe są podłączone do zacisku 15 (przełącznik plus, często nazywany również zapłonem plus), zacisku 58 (światło pozycyjne) i zacisku 31 (ziemia).
Podczas gdy podłączenie zacisków 58 i 31 jest w większości przypadków raczej bezproblemowe, sytuacja dla zacisku 15 jest częściowo inna. W nowoczesnych pojazdach pod maską silnika występują rzadkie możliwości przyłączeniowe, takie jak bezpieczniki innych odbiorników z przełączanymi stykami dodatnimi. W takich przypadkach należy następnie włożyć kabel do wnętrza pojazdu. Zazwyczaj w skrzynce bezpieczników znajduje się odpowiednia opcja podłączenia. Dla wielu pojazdów marek Audi, Seat, Skoda i VW istnieje możliwość sterowania światłami do jazdy dziennej za pomocą przełącznika świateł.
Światła dzienne – ranking, ceny, opinie kierowców
Światła są już standardowo montowane w wielu nowszych pojazdach. W odniesieniu do optycznej konstrukcji tej funkcji oświetlenia światła led do samochodu, istnieją jednak różne widoki wśród klientów w zależności od modelu pojazdu. Jeśli klientowi nie podoba się konstrukcja optyczna, można jeszcze coś zrobić. W wielu przypadkach za pomocą kodowania można wyłączyć funkcję światła dziennego. Golf VI będzie ponownie służył za przykład. W tym celu „Długie kodowanie” wywoływane jest poprzez punkty menu Elektryka Centralna – Kodowanie. W przypadku wybrania bajtu 15 pojawia się lista bitów z ich funkcjami. Usunięcie zaznaczenia na bicie 6 również dezaktywuje funkcję TFL (patrz rys. 1). W ten sposób można spełnić życzenia klienta w zakresie projektu i lokalizacji instalacji.
W celu doposażenia świateł jazdy dziennej w dodatkowe światła, panele wentylacyjne na przednim fartuchu są często odpowiednie. Dość często miejsce to jest już zajęte przez standardowe światła przeciwmgielne. Istnieją jednak światła dzienne, światła led do samochodu które mają prawie takie same wymiary jak światła przeciwmgielne. Klienci często myślą, że można je po prostu wymieniać między sobą. Jednak rzadziej używane są światła przeciwmgielne. Jednak światła dzienne z diodami LED do jazdy dziennej mają problem z kontrolą awarii lampy. Kodowanie może być również stosowane w celu zaradzenia tej sytuacji. Przykładem jest tutaj ponownie Golf VI.
Długie kodowanie „wywoływane jest w tym celu poprzez punkty menu Centralna instalacja elektryczna – Kodowanie. Po wybraniu bajtu 14 pojawia się lista bitów z ich funkcjami. Usunięcie znacznika kontrolnego w bicie 0 również wyłącza funkcję światła przeciwmgielnego (rys. 2). Jeśli klient życzy sobie światła zakrętowego, jest to możliwe dzięki zainstalowanym światłom przeciwmgielnym. Wystarczy umieścić zaznaczenie w punkcie 7 i włączyć światła przeciwmgielne w zależności od sytuacji.
Dzięki kodowaniu możliwe jest również wykonywanie profesjonalnych zmian fotometrycznych w nowoczesnych pojazdach. Oczywiście, opcje te zawsze zależą od tego, co producent dopuszcza na poziomie kodowania i od tego, czy dostępne są odpowiednie testery diagnostyczne. Doświadczenie pokazuje jednak, że coraz więcej warsztatów samochodowych odkrywa tę możliwość dla siebie, aby spełnić życzenia swoich klientów światła led do samochodu.